Villkor för KSC:s tjänster

KSC ingår i den kommunala förvaltningen Samhällsskydd Mellersta Skaraborg och är en utförare av kommunala larm inom de fyra kommunerna Falköping, Tidaholm, Skara och Götene. Tjänsterna beställs via e-tjänst, eller vid större arbeten- prissammanställningar. Överenskommelserna är inomkommunala och kräver inga andra avtal.

Innan du beställer

  • Sök eventuella nödvändiga tillstånd. Kamerabevakning kräver tillstånd och ska ske i samråd med kommunens säkerhetssamordnare. Ansökan görs till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
  • I de fall utrustningen inte tillhandahålls av Samhällsskydd Mellersta Skaraborg, säkerställ att den utrustning som ska användas är kompatibel med KSC:s mottagning av larm och kamerabevakning. Anlita en behörig installatör och ingå separat avtal med denne om teknisk service, drift och underhåll av installerad utrustning.
  • Det ska finnas rutiner i verksamheten för hur tjänsten används och dessa ska vara kända hos personalen.
  • Säkerställ att utrustning och rutiner har sådan funktion och kvalitet att inga falsklarm genereras. Du ansvarar för att ha kunskap om drift, skötsel och hantering.

Under avtalstiden

  • Om inkommande information inger misstanke om pågående brottslig handling eller risk för skada på liv, hälsa, miljö eller egendom kan KSC komma att förmedla vidare information till polis eller räddningstjänst.
  • Vid hög belastning eller andra förutsättningar än normal beredskap kan KSC behöva prioritera bland inkommande larm och händelser. Om detta blir aktuellt blir ni kontaktade.
  • Förändringar av exempelvis kontaktuppgifter ska meddelas till KSC via e-tjänst. Kontakt ska ske senast fem helgfria arbetsdagar innan förändringen kommer att ske.

Säg upp avtal

  • Uppsägningstiden för tjänsten är tre månader. Du säger upp avtalet via e-tjänsten Säg upp avtal.